Ψυχολόγος ή Εξομολόγος;
Από τον Δημήτρη Χιώνη, Στρατιωτικό Ψυχολόγο Σ τη σημερινή κοινωνία, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί, σε κατά τόπους κοινωνίες της επαρ...
Τι είναι όμως αυτή η δύναμη της εξομολογήσεως η οποία κρατά Θερμοπύλες στο βάθος της λατρείας μας;
Στην Καινή Διαθήκη ο ίδιος ο Χριστός δίνει εξουσία στους Αποστόλους να συγχωρούν τις αμαρτίες των αδερφών Χριστιανών. Αυτοί μετέπειτα το μεταδίδουν στους πρώτους επισκόπους, και σαν μυστήριο καθιερώνεται να τελείται από το βαθμό του πρεσβυτέρου ιερέως μετά από άδεια του οικείου επισκόπου. Η Εκκλησία και οι Πατέρες αυτής εθέσπισαν τα μυστήρια για τον αγιασμό και την κοινωνία των πιστών της αλλά και για τη σωτηρία τους.
Είναι όμως;
Οι άνθρωποι άλλαξαν;
Τα πάθη των ανθρώπων μήπως είναι διαφορετικά;
Αν κοιτάξει κανείς γύρω του θα δει ζητιάνους, μέθυσους και όλα τα απορρέοντα από τις αμαρτίες-αστοχίες των ανθρώπων.
Οι ίδιες συμπεριφορές που οδήγησαν τον Χριστό στο Σταυρό τότε, Τον οδηγούν καθημερινά εδώ και 2012 χρόνια τώρα. Μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι τελικά είμαστε καταδικασμένοι, δεν φτιάχνεται τίποτα, η ροπή προς την καταστροφή του εαυτού και των άλλων δεν σταματά με τίποτα. Το να απελπιστεί κανείς όμως, είναι το πλέον εύκολο, η πιο άμεση λύση. Η Καινή Διαθήκη σε άλλο σημείο παραγγέλει να μην είναι ο Χριστιανός σαν αυτούς που δεν έχουν ελπίδα.
Η αμαρτία-αστοχία είναι η συμπεριφορά εκείνη η οποία αποκλίνει των εντολών του Θεού και βγάζει τον άνθρωπο από τον στόχο του που είναι η Θέωση. Ο Εξομολόγος είναι εκεί για να ακούσει, να ενδυναμώσει, να συγχωρήσει τον εξομολογούμενο, να προσπαθήσει να τον βοηθήσει να αλλάξει συμπεριφορά. Θα μπορούσε κανείς εδώ να φέρει ένσταση ότι κάτι τέτοιο θα το έκανε και ένας ψυχοθεραπευτής.
Πολλοί από τους μεγάλους άνδρες της Ψυχολογίας είχαν προέλευση ιερατική ή κάποια σχέση με τη θρησκεία. Ακόμα υπάρχει και κλάδος Pastoral Psychology. Ο ψυχοθεραπευτής δεν έχει Θεία εξουσία να συγχωρεί αμαρτίες. Έχει τη δύναμη να αλλάξει συμπεριφορές, να διακρίνει λανθάνουσα ή ενεργό ψυχοπαθολογία και με χρήση τεχνικών ή/και φαρμακευτικής αγωγής να φέρει το θεμιτό αποτέλεσμα σύμφωνα πάντα με το θεραπευτικό αίτημα του ασθενούς.
Στην Καινή Διαθήκη αναφέρεται ρητά πως όταν ο Απόστολος Παύλος κήρυξε στην Αθήνα οι Έλληνες λόγιοι θεώρησαν μωρία τους λόγους του, παράλογα πράγματα. Αυτή η τάση πέρασε στον Δυτικό κόσμο, και η σκέψη του σταυρωμένου και αναστάντος Χριστού θεωρήθηκε μωρία. Από την άλλη, ο σκοταδισμός που στήριξε ο Ρωμαιοκαθολικισμός στη Δύση, και η όλη τάση του να απειλεί τους πιστούς με την πυρά της κόλασης για ό,τι κάνουν, έκανε τον Χριστιανισμό γραφικό στα μάτια της Δύσης και του Δυτικού τρόπου ζωής και σκέψης.
Ο άνθρωπος των πόλεων δεν έχει ελπίδα δεν έχει χαρά. Το μυστήριο της εξομολόγησης μπορεί να βοηθήσει, να δείξει το δρόμο στον άνθρωπο που έχει χάσει την ελπίδα. Στην περίπτωση της ψυχοπαθολογίας, ο εξομολόγος έχει για όπλο την εμπειρία του. Ο ψυχολόγος έχει για όπλο την γνώση-τεχνικές και την εμπειρία του. Ο εξομολόγος δίνει άφεση αμαρτιών μέσω της Θείας Χάριτος. Ο ψυχολόγος βοηθά στο να μειωθούν ή και να εξαλειφθούν επιζήμιες συμπεριφορές για τον ενδιαφερόμενο και για το περιβάλλον του.
Ο ψυχολόγος μπορεί να παίξει αυτόν τον ρόλο με όριο την ανθρώπινη φύση του και την ανθρώπινη γνώση. Εδώ πρέπει να παρατηρηθεί το λάθος των Ελλήνων απέναντι στις αλήθειες του Αποστόλου Παύλου από το Βήμα του Αρείου Πάγου. Τις θεώρησαν μωρία και παράλογες. Οι αλήθειες της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης δεν είναι όμως παρά-λογες, αλλά υπέρ-λογες. Του παραλόγου μπορεί ο καθένας να καταλάβει και να απορρίψει το μέρος που αποκλίνει με επιχειρήματα λογικά. Του υπέρλογου μπορεί ο καθένας να καταλάβει το νόημα, αλλά δεν μπορεί κανείς να απορρίψει την ουσία με τη λογική του.
Μερικά πράγματα δεν μπορεί κανείς να τα περιμένει από τους άλλους. Όπως αναφέρεται μέσα στην Καινή Διαθήκη, ο Θεός είναι δίκαιος, όποιος ψάχνει βρίσκει. Το τι θα επιλέξει όμως εναπόκειται στον ίδιο. Οι άνθρωποι αμαρτάνουν και ασθενούν από αρχής κόσμου, σημασία δεν έχει πόσες φορές θα πέσεις αλλά πόσες φορές θα ξανασηκωθείς.
Πηγή : psychografimata.com