Ληγμένα τρόφιμα: Πολύ κακό για το τίποτα
Μετά τη θύελλα αντιδράσεων που προκλήθηκε το προηγούμενο διάστημα, καμία από τις μεγάλες και μεσαίες αλυσίδες δεν διαθέτει αυτά τα προ...
Οπως αναφέρει η Καθημερινή, τα προϊόντα με την ειδική σήμανση έχουν εμφανισθεί μόνο σε ελάχιστα, περιφερειακά καταστήματα, όχι μεγάλων αλυσίδων, καθώς η κίνηση είναι πολύ λιγότερη και δεν υπάρχουν εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης των αποθεμάτων.
Δύο είναι οι βασικοί λόγοι που τα σούπερ μάρκετ γύρισαν την πλάτη στην ειδική αυτή ρύθμιση: πρώτον, μετά το μπαράζ αρνητικών δημοσιευμάτων, όχι μόνον στον ελληνικό Τύπο, αλλά ακόμη και στον ξένο, καμία αλυσίδα δεν επιθυμούσε να διακινδυνεύσει τη φήμη της. «Δεν το ήθελαν ούτε οι καταναλωτές μας.
Ο δεύτερος και βασικότερος λόγος, όμως, είναι ότι ο «πόλεμος τιμών» μεταξύ των αλυσίδων διεξάγεται μέσω των εκτεταμένων και συνεχών πλέον προσφορών. «Εμείς, για παράδειγμα, κάθε Δευτέρα και Τρίτη που διαθέτουμε το φρέσκο γάλα στην τιμή του 0,89 ευρώ/λίτρο, όχι μόνο δεν έχουμε αποθέματα ώστε να τα πουλήσουμε ακόμη φθηνότερα πριν λήξουν, αλλά ξεπουλάμε πολύ γρήγορα», επισημαίνει η κ. Αγγ. Μοτσάκου, διευθύντρια επικοινωνίας της «Μαρινόπουλος».
Ούτε διέθεσαν προϊόντα τέτοια ούτε πρόκειται να το πράξουν στο μέλλον, όπως επίσης δεν το έκαναν και παλαιότερα, καθώς η νομοθεσία ίσχυε έτσι κι αλλιώς, επισημαίνουν στην «Κ» στελέχη της «Σκλαβενίτης», ενώ αντίθετη στην πρακτική αυτή παραμένει και η «Βερόπουλος», όπως άλλωστε είχε δηλώσει ήδη από πέρυσι.
Σύμφωνα με έρευνα της IRI για την τιμολογιακή πολιτική των σούπερ μάρκετ και τις προσφορές, η οποία διεξήχθη σε επτά χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Ολλανδία) οι προσφορές κατά μέσο όρο στη χώρα μας τον τελευταίο χρόνο φτάνουν σε έκπτωση της τάξης του 40%.
Αυτό, πάντως, που συνεχίζουν να εφαρμόζουν οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι η λεγόμενη δυναμική τιμολόγηση, δηλαδή η διαφορετική τιμολόγηση των προϊόντων αναλόγως αν πλησιάζει η ημερομηνία λήξης ή αναλόγως της ημέρας της εβδομάδας.
Βεβαίως, με το 1/3 του πληθυσμού να βρίσκεται στο όριο της φτώχειας, αρκετοί εκ των στελεχών των αλυσίδων δεν αποκλείουν μελλοντικά να τοποθετήσουν στα ράφια τους προϊόντα περασμένης διατηρησιμότητας, αν και το απεύχονται.
Η ημερομηνία ανάλωσης κατά προτίμηση
Τα προϊόντα περασμένης διατηρησιμότητας είναι αυτά που φέρουν ημερομηνία ανάλωσης κατά προτίμηση και όχι ημερομηνία λήξης. Η ένδειξη αυτή αναγράφεται σε μια ευρεία ποικιλία τροφίμων, τα οποία είναι διατηρημένα σε ψύξη, κατάψυξη, αποξηραμένα, είτε πρόκειται για ζυμαρικά και ρύζι, για προϊόντα σε κονσέρβα, καθώς και άλλα τρόφιμα, όπως φυτικά έλαια.
Ο χρόνος διάθεσης των προϊόντων περασμένης διατηρησιμότητας δεν μπορεί να υπερβαίνει κατά περίπτωση:
- Τη μία εβδομάδα στην περίπτωση προϊόντων των οποίων η ελάχιστη διατηρησιμότητα δηλώνεται με την αναγραφή ημέρας και μήνα.
- Τον ένα μήνα στην περίπτωση προϊόντων των οποίων η ελάχιστη διατηρησιμότητα δηλώνεται με την αναγραφή μήνα και έτους.
- Τους τρεις μήνες στην περίπτωση προϊόντων των οποίων η ελάχιστη διατηρησιμότητα δηλώνεται με την αναγραφή μόνο του έτους.
Από την άλλη, η ένδειξη «ανάλωση μέχρι» αφορά ευαλλοίωτα προϊόντα, όπως γαλακτοκομικά, κρέας, ψάρια κ.ά. και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καταναλωθούν ύστερα από τη λήξη της αναγραφόμενης ημερομηνίας. Η επίμαχη αναμόρφωση της νομοθεσίας δεν αφορά αυτά τα προϊόντα, αλλά μόνο την πρώτη κατηγορία.
Πηγή : briefingnews.gr/