Κύριε ἡ ἐν πολλαῑς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνη...
Κύριε ἡ ἐν πολλαῑς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνη... Θεωρώ πως ένα από τα ωραιότερα τροπάρια της Μ. Βδομάδας είναι το “τροπάριο της Κασσιανής” ...
Κύριε ἡ ἐν πολλαῑς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνη...
Θεωρώ πως ένα από τα ωραιότερα τροπάρια της Μ. Βδομάδας
είναι το “τροπάριο της Κασσιανής” το οποίο ψάλλεται τη Μ. Τρίτη το βράδυ‧ αποτελεί δε ένα από τα ωραιότερα κείμενα - ύμνο της εκκλησιαστικής μας μουσικής, όχι τόσο πολύ για τον ήχο , αλλά για τα λόγια και την δύναμη των λόγων αυτών που εκφράζονται μέσα από την ποίηση τής πάλαι φαύλης γυναικός Κασσιανής, η οποία είχε την δύναμη να ζητήσει ως σύζυγό της τον αυτοκράτορα Θεόφιλο!
Αυτός όμως απέρριψε την ομορφιά και τη γοητεία τής “φαύλης γυναικός”πιστεύοντας ότι “δια γυναικός ερρύη τα φαύλα” δηλ. ότι από τη γυναίκα ξεκινούν τα κακά πράγματα Η Κασσιανή, η οποία ήταν πιστή χριστιανή του απάντησε: «Και από μια γυναίκα πηγάζουν όλα τα καλά», κάνοντας αναφορά στην Παναγία.. Ο αυτοκράτορας εντυπωσιάστηκε από την ευστροφία της, όμως η αυθάδεια της δεν έπρεπε να επιβραβευθεί, γι’αυτό έδωσε το μήλο στη Θεοδώρα.
Η Κασσιανή δεν παντρεύτηκε ποτέ και αποφάσισε να αφοσιωθεί στην πίστη της. Έχτισε ένα μοναστήρι, όπου ζούσε σαν μοναχή, γράφοντας ποιήματα και ύμνους. Ο αυτοκράτορας λέγεται ότι δεν τη ξεπέρασε ποτέ . Σύμφωνα με την παράδοση πέρασαν αρκετά χρόνια, και ο Θεόφιλος, θέλησε να συναντήσει στο μοναστήρι την Κασσιανή. Όταν έφτασε στη μονή, η μοναχή που βρισκόταν στο κελί της και έγραφε το «τροπάριο» κρύφτηκε σε μια ντουλάπα. Πάνω στο τραπέζι είχε ξεχάσει το χαρτί της, το οποίο βρήκε ο Θεόφιλος και έγραψε τον στίχο «»ὧν ἐν τῷ παραδείσῳ Εὔα τὸ δειλινόν, κρότον τοῖς ὠσὶν ἠχηθεῖσα, τῷ φόβῳ ἐκρύβη», δηλαδή «αυτά τα πόδια, που σαν η Εύα κατά το δειλινό τα άκουσε να περπατάνε, από τον φόβο της κρύφτηκε».
Η Κασσιανή κράτησε τον στίχο και τον συμπεριέλαβε στο «τροπάριο της Κασσιανής» που ψάλλεται κάθε Μεγάλη Τρίτη στην εκκλησία και ξεκινάει με τον στίχο:
«Κύριε η εν πoλλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή..»
Ποιά λοιπόν είναι η πόρνη γυναίκα, για την οποία μιλάνε όλα τα τροπάρια το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης;
Αρκετοί πιστοί πιστεύουν λανθασμένα ότι η Κασσιανή ήταν αμαρτωλή και διεφθαρμένη γυναίκα, και μιλώντας η Κασσιανή για την πόρνη γυναίκα του Ευαγγελίου βρίσκει ευκαιρία να μιλήσει για τον εαυτό της. Αυτό όμως είναι λάθος γιατί όπως διαβάζουμε στο βίο της, από πουθενά δεν φαίνεται αυτό. «η Κασσιανή ήταν μια εξαίρετη μορφή και το έργο της το διακρίνει ισχυρά πρωτοβουλία, βαθεία μόρφωσις, αυτοπεποίθησις και παρρησία. Πολύ συναίσθημα και βαθεία θεοσέβεια». Η Κασσιανή έχει γράψει πολλά τροπάρια από τα πιο γνωστά είναι : «Κύριε, ἡ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσοῦσα γυνή» Και η ωδή του Κανόνος του Μεγάλου Σαββάτου «Κύματι Θαλάσσης»
Αφού λοιπόν από το βίο της προκύπτει ότι δεν είναι αυτή η αμαρτωλή σε ποια αμαρτωλή αναφέρεται Τότε η αμαρτωλή και διεφθαρμένη γυναίκα θα πρέπει να είναι η Μαρία η Μαγδαληνή! Η αλήθεια όμως είναι ότι η Μαρία η Μαγδαληνή δεν υπήρξε διεφθαρμένη και πόρνη κατά τον Eυαγγελιστή Λουκά.
Η Μαρία η Μαγδαληνή ήταν δαιμονισμένη και ο Χριστός της έβγαλε τα δαιμόνια, όπως έβγαλε και τα δαιμόνια τόσων άλλων ανθρώπων.
Η «πόρνη» Μαρία Μαγδαληνή είναι αποτέλεσμα μίας «θεολογικής σύγχυσης». Στο Ευαγγέλιο του Λουκά, λίγο πριν αναφερθεί το όνομα της Μαρίας Μαγδαληνής για πρώτη φορά, περιγράφεται το εξής επεισόδιο. Μία ανώνυμη ιερόδουλη επισκέφτηκε τον Ιησού στο σπίτι του Σίμωνα του Φαρισαίου και μετανοημένη για τις αμαρτίες της, έπλυνε τα πόδια του με μύρο και τα σκούπισε με τα λυτά, μακριά μαλλιά της. Αντιθέτως, στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, η ιερόδουλη συναντά τον Χριστό στο σπίτι του Σίμωνα του Λεπρού στη Βηθανία. Όμως, στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη, στη Βηθανία τα πόδια του Ιησού πλύθηκαν από τη Μαρία, την αδερφή του Λαζάρου, η οποία ήθελε να τον ευχαριστήσει επειδή ανέστησε τον αδερφό της. Μαρία Μαγδαληνή, Τιτσιάνο, 1531 Μαρία Μαγδαληνή, Τιτσιάνο, 1531 Οι δύο ανώνυμες ιερόδουλες, η Μαρία απ’ τη Βηθανία και η μυροφόρος Μαρία Μαγδαληνή, έγιναν ένα άτομο. Όσοι μελετούσαν προσεκτικά τις επίσημες πηγές γνώριζαν ότι ήταν διαφορετικά πρόσωπα, αλλά δεν ίσχυε το ίδιο για όλους τους ιερείς και κήρυκες της καθολικής εκκλησία, που προέρχονταν από κατώτερες κοινωνικές τάξεις και είχαν ελλιπή μόρφωση....
Επιμέλεια Μυρτώ Πανθεου