Μέζαπος... εκεί που ο θρύλος συναντά την πραγματικότηταΣτα νότια της Λακωνίας, υπάρχει ένας μικρός παραθαλάσσιος οικισμός που το όνομά του φέρει ινδοευρωπαϊκές ρίζες.
Ο λόγος για τον Μέζαπο, το ψαρο...
Περί τέχνης ο λόγος σήμερα. Μια λέξη που χρησιμοποιούμε κατά κόρον στην καθημερινότητα και στις συζητήσεις μας. Ένας χαρακτηρισμός τον οποίο προσδίδουμε σε έργα και δημιουργήματα. Πόσες φορές δεν αναφ...
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γνωρίζουμε όλοι τη περιλαμβάνει η λέξη φιλία. Μια λέξη που μέσα της υπάρχει σεβασμός, εμπιστοσύνη, αλτρουισμός, ειλικρίνεια, και αγάπη Η...
Η Google με το σημερινό της doodle τιμάει τα 171 χρόνια από τη γέννηση του εφευρέτη της μηχανής espresso, Άντζελο Μοριόντο (Angelo Moriondo). Ο Μοριόντο (6 Ιουνίου 1851 - 31 Μαΐου 1914) ήταν Ιταλός εφ...
Η πρόσφατη επιλογή του Σάκη Ρουβά, ως ερμηνευτή μερών του Άξιον εστί, ήταν μια καλή αφορμή, ώστε οι ειδήμονες του υψηλού καλλιτεχνισμού, να κατουρήσουν ακόμη μια φορά γύρω από τη φωλιά τους, ώστε να μαρκάρουν την περιοχή και να μας θυμίσουν τα απαραβίαστα, ανθρωποποίητα σύνορα της τέχνης.
Να ξεκαθαρίσω ότι ούτε ρουβίτσα είμαι, ούτε θα πήγαινα να δω την παράσταση, για τους δικούς μου λόγους. Μάλιστα, δε συμφωνώ καν με την επιλογή του συγκεκριμένου καλλιτέχνη για την ερμηνεία μερών του Άξιον εστί. Αλλά σε καμία περίπτωση δε θα παραταχθώ στο πλευρό εκείνων που απαγορεύουν φασιστικά σε κάποιον να ερμηνεύει μουσικά μέρη, ανεξαρτήτως προέλευσης. Όποιος επιδεικνύει τέτοιες συμπεριφορές, αγνοεί παντελώς την πραγματική φύση της τέχνης.
Φασίζουσες συμπεριφορές δεν ταιριάζουν στην τέχνη. Δεν είναι προνόμιο μιας κλειστής κάστας λίγων, ούτε τσιφλικάκι κανενός. Ανήκει στους δημιουργούς της αρχικώς κι έπειτα κατά πλειοψηφία στο ετερόκλητο κοινό της.
Αν κι εκατοντάδες άνθρωποι έχουν αυτοχαρακτηριστεί καλλιτέχνες, λίγοι έχουν ξεχωρίσει, κερδίζοντας μια θέση στη συλλογική μας μνήμη. Κι όσον αφορά στις εκτελέσεις ή μεταφορές καλλιτεχνικών έργων, έχουν υπάρξει εξαιρετικές ερμηνείες από αγνώστους κι ανοησίες από ψευδοειδήμονες. Ένα έργο από μόνο του δεν αρκεί για να διασώσει μια κάκιστη ερμηνεία, αλλά ούτε μπορεί μια τυχαία κακή ερμηνεία να αφαιρέσει μέρος της μαγείας ενός εξαιρετικού πονήματος.
Η τέχνη είναι αυτόφωτη, κι όποιος θελήσει να την οριοθετήσει, να την κλείσει σε κλουβιά, θα του κόψει τα χέρια. Είναι μια τέλεια σφαίρα. Αν προσπαθήσεις να παίξεις με τους δικούς σου κανόνες, τα πάντα είναι λανθασμένα.
Το 1924, ο Κάφκα ζήτησε από τον φίλο του, Μαξ Μπροντ, να κάψει όλα του τα χειρόγραφα χωρίς να τα διαβάσει, ώστε να μη δημοσιευθούν ποτέ. Σε αυτά συμπεριλαμβανόταν η θρυλική Δίκη, ο Πύργος κι η πιο φωτεινή Αμερική. Ο Μαξ Μπροντ αποφάσισε να αγνοήσει την επιθυμία του συγγραφέα. Εδώ υπεισέρχεται το αυτόνομο μεγαλείο της τέχνης. Αν ο Μπροντ υπάκουε στην επιθυμία του Κάφκα, θα ήταν πάντοτε ένοχος για την απόκρυψη μερικών εκ των σημαντικότερων παγκόσμιων έργων. Αγνοώντας την επιθυμία του φίλου του, κατά μία έννοια τον πρόδωσε, αφαιρώντας του το δικαίωμα να αποφασίσει ο ίδιος σχετικά με την τύχη των γραπτών του.
Η τέχνη είναι ανώτερη από τα ανθρώπινα, για αυτό, οποιαδήποτε απόφαση του Μαξ Μπροντ ήταν εξ ορισμού λανθασμένη. Αυτός είναι ο λόγος που κανείς δεν μπορεί να βάλει όρια στην τέχνη, εκτός από το κοινό, το οποίο είναι ο μοναδικός κριτής. Από τη στιγμή που ένα έργο εκτεθεί στο κοινό, παύει να ανήκει καθ’ ολοκληρία στον δημιουργό του. Είναι ανοιχτό σε κριτική, ερμηνεία κι εκτέλεση από τον καθένα. Ο μόνος φύλακας και προστάτης του έργου είναι το ίδιο το κοινό. Αυτό αποφασίζει ποιες ερμηνείες αξίζουν, όχι κάποια κλειστή κάστα κριτικών.
Η τέχνη είναι ποτάμι που κυλά. Κρεμασμένη στον τοίχο σαν πτυχίο, φωτογραφημένη σε κορνίζα, μέσα σε αποστειρωμένη προθήκη, δεν αλλάζει κανέναν. Σαν το ποτάμι, πρέπει να βάλεις το σώμα σου μέσα της για να διαπιστώσεις αν είναι παγωμένο το νερό της, αν η κοίτη της είναι διαβατή.
Η τέχνη είναι ένα επιβλητικό παλάτι. Η απόφαση σχετικά με το αν θα επιτραπεί σε κάποιον η είσοδος δεν έχει να κάνει με το κουρελιασμένο ή πανάκριβο ντύσιμό του, αλλά με το κίνητρο ως προς την προσέγγιση. Αν κάποιος ρακένδυτος εισέλθει στο παλάτι της τέχνης με σκοπό να την αφήσει να τον μεταπλάσει, η ίδια η τέχνη θα τον κάνει πανέμορφο. Αν κάποιος καλοντυμένος εισέλθει, χωρίς αυτή τη στάση, η τέχνη θα τον εκθέσει και σύντομα θα τον εξεμέσει.
Κι ας θυμόμαστε καλά, ότι τις μεγαλύτερες συλήσεις στο σώμα της τέχνης τις έχουν κάνει οι πλέον καλοντυμένοι άνθρωποι.
Συγγνώμη αγαπημένοι κριτικοί, τιμητές κι επικριτές του κώλου, μα όταν ο Ρουβάς δήλωσε, «θέλω να δω τον Θεοδωράκη, να του φιλήσω το χέρι και τίποτε άλλο», μάλλον δείχνει ότι είναι άνθρωπος που προσεγγίζει την τέχνη με σεβασμό.
Οπότε δε θα συνταχτώ με τον πόλεμο προς οποιονδήποτε Ρουβά. Αν το ερμηνεύσει με σεβασμό, καθόλου δε θα μειωθεί η καλλιτεχνική βαρύτητα του Άξιον Εστί.
Νισάφι πια με τον πόλεμο.
Ας σταματήσουμε να λειτουργούμε ως τιμητές της τέχνης, κι ας ακούσουμε τη γνώμη εκείνων που πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο, των δημιουργών του Άξιον εστί. Αν δεν μπορούμε να ακούσουμε τον Ελύτη, ας ακούσουμε τον Θεοδωράκη.
«Θεωρώ τη χειρότερη εκτέλεση πολύ καλύτερη από μια απαγόρευση.»
Αθήνα, 21 Απριλίου 2015. (Κατάλληλη ημερομηνία να μιλάμε για απαγορεύσεις…)
Βεβαίως, μπορούμε να καθίσουμε έξω από τις πύλες της τέχνης και να χτυπάμε με ένα ξύλινο κοντάρι όποιον προσπαθεί να μπει κι είναι μικρός στα μάτια μας. Μα το σημαντικό δεν είναι να βάλουμε πέντε σκύλους ως θεματοφύλακες της παρθενίας της τέχνης, που θα προγκάνε ανθρώπους κατά πώς τους βολεύει, αλλά να υπάρχει ένα εκπαιδευμένο κοινό, το οποίο λειτουργώντας ως μονάδα κι όχι ως όχλος, θα στείλει στα σκουπίδια τις ερμηνείες που ανήκουν εκεί.
Δε χρειαζόμαστε κέρβερους νταβατζήδες έξω από τις πόρτες της τέχνης, γιατί η ίδια η τέχνη δεν τους χρειάζεται.
Η ελληνική, λαϊκή μουσική και παράδοση μέσα από τα μάτια του Ιταλού παραγωγού Thomas Künstler.
Ο τελευταίος, μάς χαρίζει ένα ακόμη υπέροχο video, εμπνευσμένο από την αγάπη του για τη χώρα μ...
Ένα ακόμα εντυπωσιακό φωτογραφικό project από τον Λουκά Χαψή.
Για την παραπάνω φωτογραφία χρειάστηκε να περάσουν έξι μήνες για να ολοκληρωθεί μιας και στόχος του ήταν να καταγράψει την μετα...
Το βίντεο του Βασίλη Μεταλληνού έκανε το CNN να γράψει ύμνους για τη δουλειά του, αλλά και για την Κέρκυρα, την οποία παρουσίασε με ένα μαγικό τρόπο μέσα από το φακό του.
Σκαρφάλωνε σε βρ...
Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία γνωρίζουμε όλοι τη περιλαμβάνει η λέξη φιλία. Μια λέξη που μέσα της υπάρχει σεβασμός, εμπιστοσύνη, αλτρουισμός, ειλικρίνεια, και αγάπη Η φιλία χρειάζεται δουλειά και γερές βάσεις και βασική προϋπόθεση το χρόνο.. Για να χτιστεί μια φιλία η μια δυνατή σχέση που θα κρατήσει στο χρόνος χρειάζεται πολύ δουλειά και αρκετός χρόνος προσαρμογής ανταλλαγή απόψεων και αυτό που λέμε χνωτιασμα. Τα κεραυνοβόλα αισθήματα τις περισσότερες φορές λάμπουν σαν βεγγαλικά κάνουν πολύ θόρυβο αλλά [ ... ]
Ο Carl Gustav Jung, ένας από τους σημαντικότερους ψυχολόγους του 20ού αιώνα, είχε μια μοναδική προσέγγιση για το πώς η ζωή μας εξελίσσεται. Μίλησε για το δεύτερο μισό της ζωής, μια φάση που ξεκινά περ...
Πάντα, η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων καθώς και η τελετή λήξης, αποτελούν λόγο να σχολιασθεί το τηλεοπτικό προϊόν που σερβίρουν οι εκάστοτε διοργανωτές στην υφήλιο, θέλοντας να περάσουν το μήν...
Με αφορμή το Κυπριακό και την μαύρη επέτειο της κατοχής του βόρειου τμήματος του νησιού, για αυτό το δυσβάστακτο Πενήντα «ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ»: 20/7/1974 -20/7/2024, ο κ. Δένδιας ως εκ της θέσεως του και ως όφε...
Η κλιματική αλλαγή επιβραδύνει την περιστροφή της Γης και αλλάζει την ώραΤο λιώσιμο των πολικών πάγων λόγω της παγκόσμιας θέρμανσης επιβραδύνει την περιστροφή της Γης και αλλάζει τη διάρκεια της ημέρα...
Απομακρύνθηκαν προσωρινά από τα γραφεία τους όλοι οι υπάλληλοι της Περιφέρειας Ηλείας – Σε εξέλιξη τεχνικοί έλεγχοι σε κτίριαΜετά την πρωινή σεισμική ακολουθία που αναστάτωσε το νομό, και με εντολή το...