Μαρίνα Νώτη: Όταν η Δημιουργία βρήκε την Έκφρασή της στο Flamenco! (video)
Η Μ αρίνα Ν ώτη είναι χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα χορού flamenco. Μ ετά από χρόνια επιτυχημένης καλλιτεχνικής πορείας σε μεγ...
Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια έχει πραγματοποιήσει χορευτικές παραστάσεις σε πολλά σημαντικά θέατρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, παρουσιάζοντας την προσωπική της οπτική πάνω στον χορό, διερευνώντας τις δυνατότητες που της παρέχει η τέχνη της και καταλήγοντας στην προετοιμασία και την παρουσίαση ολοκληρωμένων καλλιτεχνικών προτάσεων, μέσω των οποίων μοιράζεται με τους ανθρώπους γύρω της, τις ανησυχίες, τις σκέψεις, τα συναισθήματά της!
Χρόνια σπουδών, μελέτης και αφοσίωσης προκειμένου να κατανοήσει ο χορευτής το ίδιο του το σώμα το οποίο είναι και το μέσο έκφρασής του.
Να κατακτήσει την αρμονία, τη χάρη, την δυναμική, την εκφραστικότητα της κίνησης αλλά και τη δομή του είδους ή των ειδών χορού με τα οποία ασχολείται.
Μια αφίσα σχολής χορού (εντυπωσιάστηκα από τα πουά βολάν και τα βλοσυρά πρόσωπα των χορευτών) με οδήγησε στα μαθήματα του flamenco, και αυτό που με κράτησε ήταν η αίσθηση του ακατόρθωτου μαζί με τη βαθιά ικανοποίηση που αποφέρει έστω και η ελάχιστη δημιουργία.
Τις μοναδικές στιγμές που βιώνει ένας χορευτής flamenco πάνω στη σκηνή, πρόβα, ή μάθημα, νιώθει τόσο πειθαρχημένος, “δεμένος” και ταυτόχρονα τόσο ελεύθερος.
Αυτό που με κράτησε στο flamenco ήταν η αίσθηση του ακατόρθωτου μαζί με τη βαθιά ικανοποίηση που αποφέρει έστω και η ελάχιστη δημιουργία.
Η μουσική μπαίνει δυναμικά στην καθημερινότητα. Όλοι οι ήχοι αποκτούν ξαφνικά ενδιαφέρον, τρόπο εξάσκησης για contra tiempo ή πηγή έμπνευσης για ένα βήμα.
Η Ισπανία, η γλώσσα, τα ήθη και τα έθιμα, όλη η κουλτούρα γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής εδώ.
Ταξίδια, μαθήματα, σεμινάρια, παραστάσεις, ακόμα και γευστικές αποδράσεις συντελούν στο διαφορετικό που γίνεται απαραίτητο!
Προσπαθώ να εμπνεύσω, να περάσω στους μαθητές μου την όποια γνώση έχω πάνω στο αντικείμενο ούτως ώστε να γίνουν ολοκληρωμένοι χορευτές ακολουθώντας το δικό τους μονοπάτι.
Στην ομάδα hermanos τα μέλη είναι εξαιρετικά ταλαντούχα νεαρά άτομα που από την πρώτη στιγμή “δέσανε” μεταξύ τους και με πολύ δουλειά έχουμε καταφέρει σε σύντομο χρονικό διάστημα να χορεύουν σε μεγάλες παραστάσεις, να έχουν την άνεση της σκηνής, τα απαραίτητα εφόδια.
Ενδεικτικά το μάθημα αποτελείται από τις ασκήσεις- “ζέσταμα” για να μην υπάρχουν τραυματισμοί, συνδυασμούς βημάτων στα πόδια για εξάσκηση ταχύτητας, χέρια- muñecas στο εκάστοτε palo (ρυθμός), palmas για τη κατανόηση του ρυθμού, χορογραφία όπου γίνεται συγκεκριμένος συνδυασμός βημάτων με παράλληλη χρήση των χεριών, αλλαγή των σχημάτων στο χώρο..
Πολλές φορές οι μαθητές ανεβαίνουν ανά μικρά γκρουπ ή και σόλο στο tablao (μικρό θέατρο) και με τη συνοδεία cajon και των υπολοίπων μαθητών στα palmas ερμηνεύουν την χορογραφία σαν σε παράσταση.
Θα έλεγα ότι ξεχωρίζει το μάθημα “tecnica corporal” τεχνική ενδυνάμωσης σώματος, όπου επιλέγω κάθε φορά άλλες μουσικές από puro-καθαρό flamenco ως και fusion (μιξαρισμένο δηλαδή με άλλα είδη όπως hip hop, electro, jazz, blues κ.α) και με χαμηλωμένα, ατμοσφαιρικά φώτα αυτοσχεδιάζω ενώ οι μαθητές ακολουθούν.
Με αυτόν τον τρόπο έχω διαπιστώσει ότι οι μαθητές απελευθερωμένοι από το άγχος μια χορογραφίας ή ενός λάθους, “λύνονται” και απολαμβάνουν, με αποτέλεσμα να χορεύουν με συνεχή βελτίωση.
Στα μαθήματα συχνά αυτοσχεδιάζω ενώ οι μαθητές ακολουθούν.Με αυτόν τον τρόπο έχω διαπιστώσει ότι οι μαθητές απελευθερωμένοι από το άγχος μια χορογραφίας ή ενός λάθους, “λύνονται” και απολαμβάνουν, με αποτέλεσμα να χορεύουν με συνεχή βελτίωση.
Τι σχέδια έχεις για το μέλλον;
Όπως λέω και γελάμε, ας χορέψουμε στο Ηρώδειο και μετά θα κρεμάσω τα παπούτσια μου!
Η επόμενη παράσταση πάντως, προγραμματίζεται για τις αρχές του καλοκαιριού και θα παρουσιαστεί σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.
Πως βλέπεις τη σύγχρονη flamenco σκηνή; Ποιους καλλιτέχνες ξεχωρίζεις;
Οι καλλιτέχνες δημιουργοί επιστρατεύουν όλα τα μέσα, τεχνολογία και τεχνογνωσία και παρουσιάζουν πλέον υπερθέαμα.
Δε θα ξεχάσω ποτέ την παράσταση του Ballet Nacional de Espana BNE (του Εθνικού της Ισπανίας) “Angeles Caidos”, ολόκληρη εμπειρία αισθήσεων.
Τα φώτα, τα σκηνικά και τα κοστούμια, η ηχητική ανάκλαση echo που χρησιμοποίησαν στο dueto της Rocio Molina και Olga Pericet ήταν ευρηματική δίνοντας άλλη διάσταση στους όρους “ερμηνεία” και “δεξιοτεχνία”.
Ξεχωρίζω την αγαπημένη μου Maria Pages, μου αρέσει τόσο πολύ η κίνηση των χεριών της! Εξαιρετικό και ανερχόμενο θεωρώ τον Eduardo Guerrero και φυσικά μοναδικός είναι ο “Farru”.
Ποια φαντάζεσαι ότι θα είναι η εξέλιξη του Flamenco;
Είναι ζωντανό, εξελίσσεται, αλλάζει, ανανεώνεται. Δεν είμαι υπέρ αυτών που αντιτάσσονται σε αυτήν του την εξέλιξη. Δεν έχω τα ίδια ακούσματα με τους τσιγγάνους που ζούσαν στις σπηλιές, ούτε τα ίδια βιώματα με τις περασμένες γενιές.
Άλλα τα ερεθίσματα, άλλες οι μορφές έκφρασης.
Μου αρέσει το διαφορετικό, δεν θα το πω “σαν το σκουλήκι στο μήλο” όπως χαρακτηρίζει η μεγάλη Matilde Coral σε σχετικό ντοκιμαντέρ όλους τους καινοτόμους, το ρεύμα του nuevo flamenco.
Μου αρέσει όμως να υπάρχει πάντα και η βάση, γιατί χωρίς αυτήν δεν είναι πια το ίδιο είδος, είναι κάτι άλλο.
Πως θα όριζες μια παραγωγική ημέρα;
Η επιλογή ενός κομματιού, η δημιουργία μιας χορογραφίας, το κλείσιμο ενός χώρου για παράσταση, μια καλή πρόβα.
Ποιο θα ήταν το ιδανικό ταξίδι για σένα;
Οι εικόνες και οι ήχοι του flamenco αποτελούν τη βάση για να είναι ένα ταξίδι υπέροχο!
Τι απολαμβάνεις να κάνεις;
Ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής σου;
Μπορεί να τρώμε και να δεις κάτω από το τραπέζι τα πόδια μου να βγάζουν βήματα! Το κομμάτι “Orobroy” του Dorantes το είχα επιλέξει για μια χορογραφία, ενώ διαλέγαμε cd στο “flamenco vive” στη Μαδρίτη, απλά επειδή εκείνη τη στιγμή το έπαιζε και είπα αυτό θα κάνω..
Στη διάρκεια εκείνου του ταξιδιού είχα βγάλει και το βασικό “πόδι” της χορογραφίας, ενώ βρισκόμασταν εκεί για άλλη δουλειά. Ένα διάστημα πειραματιζόμουν με το πάτωμα, κάτι πρωτόγνωρο για εκείνο τον καιρό στο flamenco.
Μου άρεσε η αίσθηση της επαφής με το έδαφος, τη γη.
Τότε ήμουν ερωτευμένη με τον -μετέπειτα- άντρα μου. Κινητήριος δύναμη και ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης ο έρωτας.