Αυτά τα μάτια είναι παντού ίδια! (video)
Από τον τρόπο που κοιτάζουν οι ηθοποιοί μιας ταινίας την κάμερα, μεταφέρονται ή όχι, στο κοινό τα κατάλληλα συναισθήματα. Ο μεγάλος σκην...
https://to-synoro.blogspot.com/2015/03/afta-ta-matia.html?m=0
Από τον τρόπο που κοιτάζουν οι ηθοποιοί μιας ταινίας την κάμερα, μεταφέρονται ή όχι, στο κοινό τα κατάλληλα συναισθήματα. Ο μεγάλος σκηνοθέτης, Άλφρεντ Χίτσκοκ, γνώριζε πώς να επιτυγχάνει τη μεταφορά. Το βλέμμα ενός ηθοποιού όταν είναι αληθοφανές, καθηλώνει κάθε θεατή, ακόμη και ένα βρέφος.
Σε ένα εξαιρετικό βίντεο, οι ηθοποιοί που πρωταγωνιστούν στις ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ, κοιτάζουν στην κάμερα με πολύ εκφραστικό ύφος, μεταφέροντας στο κοινό επιτυχώς τα κατάλληλα συναισθήματα. Ο θετικός ή αρνητικός απολογισμός μίας ταινίας κρίνεται από πολλούς παράγοντες. Ανάμεσά τους, η κινησιολογία του σώματος των ηθοποιών και οι υποκριτικές εκφράσεις που λαμβάνει το πρόσωπό τους. Όταν το βλέμμα ενός ήρωα είναι ουδέτερο, αποτυγχάνει να μεταφέρει το μήνυμα που είχε ως βασική αρχική αποστολή.
Ο σκηνοθέτης, Άλφρεντ Χίτσκοκ, γνώριζε καλά πως οι ηθοποιοί του μπορούν να αποκτήσουν δύναμη μέσα από τα μάτια τους, μέσα από ένα εναρμονισμένο σύνολο εκφράσεων. Σε ένα εξαιρετικό βίντεο που διαρκεί λιγότερο από δύο λεπτά, συγκεντρώνονται οι βασικοί ήρωες των ταινιών του, αποδεικνύοντας πως ένα βλέμμα μπορεί να ξεχειλίζει από συναισθήματα. Τα συναισθήματα που μεταφέρονται, εξαρτώνται από το εάν οι εκφράσεις των ηθοποιών είναι πειστικές.
Πρωτοποριακά εφέ που συνοδεύονται από ήρωες, όμορφους, αγνούς, γεμάτους εσωτερικότητα, που προκαλούν συναισθήματα αγωνίας και φόβου και όχι μόνο. Όλες οι συναισθηματικές εναλλαγές περασμένες μέσα από ένα βλέμμα. Ο Χίτσκοκ αρεσκόταν να αποπροσανατολίζει τον θεατή, να παίζει μαζί του, να τον κάνει συνένοχο των πράξεων και επιθυμιών του εκάστοτε ήρωα. Σε όλα αυτά συμπαρασυρόταν από το βλέμμα με το οποίο ερχόταν αντιμέτωπος στην οθόνη.
Η δύναμη του υποκριτικού βλέμματος ασκεί τόσο μεγάλη επιρροή που είναι σε θέση να επηρεάσει ακόμη και ένα βρέφος. Παρά το μικρό της ηλικίας, ένα παιδί μπορεί να εντοπίσει τα συναισθήματα που μεταφέρονται από ένα πρόσωπο σε κάποιο άλλο. Μπορεί να καταλάβει όλα τα συναισθήματα των ενηλίκων ακόμη και αν αυτοί φροντίζουν να τα κρύψουν επιμελώς. Η διαπίστωση προκύπτει από πείραμα παλαιότερης έρευνας, μέσω του οποίου, ένας ηθοποιός τοποθετείται απέναντι από μωρά για να διαπιστωθεί κατά πόσο είναι δυνατή η αντίληψη των μωρών γύρω από συγκεκριμένα συναισθήματα.
Το πείραμα έδειξε πως το βλέμμα που υιοθετείται από τους ήρωες για τις ανάγκες μίας ταινίας, είναι πράγματι πειστικό. Μοιάζει πολύ με το αληθινό και περνάει τα κατάλληλα συναισθήματα σε όποιο ηλικιακό γκρουπ κι αν απευθύνεται. Στη συγκεκριμένη μελέτη, μωρά ηλικίας 15 έως 18 μηνών, έπρεπε να παρακολουθήσουν μία ηθοποιό που υποδυόταν διάφορους ρόλους. Χρησιμοποιώντας παντομίμα, αναπαριστούσε ένα γεγονός και στη συνέχεια, το αντίστοιχο συναίσθημα εκφραζόταν στο πρόσωπό της.
Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε πως τα νήπια καταλάβαιναν πότε οι εκφράσεις του προσώπου δεν ταίριαζαν με το σενάριο που έπαιζε η ηθοποιός του πειράματος. Βασικό κριτήριο υπήρξαν τα μάτια και η δύναμή τους να μεταφέρουν στο κοινό τα κατάλληλα συναισθήματα. Το εντυπωσιακό για τα μωρά, ήταν ότι προσπαθούσαν να “ελέγξουν” αν το πρόσωπο των γονιών τους, των ερευνητών και των ηθοποιών συμφωνούσαν σε αντιδράσεις μεταξύ τους.
Ένα από τα βασικά μέλη της έρευνας, προσπάθησε να εξηγήσει το αποτέλεσμα, “Οι ενήλικες συχνά, προκειμένου να προστατεύσουν τα μωρά τους, προσπαθούν να κρύψουν πίσω από ένα υποκριτικό χαρούμενο πρόσωπο, κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα που ακολουθεί μετά από ένα τραγικό γεγονός”. Όπως φαίνεται, ωστόσο, μέχρι και ένα βρέφος είναι σε θέση να ξέρει την αλήθεια. Μπορεί να καταλάβει εμμέσως ποια συναισθήματα προκαλούνται και από ποια γεγονότα.
Από τη στιγμή που ένας ηθοποιός περνάει στο κοινό, τα συναισθήματα που πρέπει, ο σκοπός έχει επιτευχθεί. Τα μάτια κάθε ήρωα ασκούν ανεξάντλητη επιρροή, καθηλώνουν, ανατριχιάζουν, γεννούν συναισθήματα που μαγνητίζουν ή αφήνουν παγερά αδιάφορο τον θεατή που παρακολουθεί τις εκφράσεις που παίρνουν. Οι ήρωες του Χίτσκοκ θα μπορούσαν να είναι σε όλα τα έργα, βωβοί. Το βλέμμα τους αντικαθιστά κάθε λεκτική επικοινωνία, ξεπερνά τα σύνορα και τελειοποιείται μέσα σε ένα ευρύ μη λεκτικό φάσμα που μεταφέρει επιτυχώς, το αρχικό μήνυμα μεταφοράς.
Πηγή : pathfinder.gr